Les mer om progresjon og «indre, midtre og ytre sirkel» på siden Progresjon.
Indre sirkel
- Et rikt fysisk og psykisk miljø tilrettelagt for kroppslig, tilnærming til læring
- Et rikt fysisk og psykisk miljø tilrettelagt for språklig tilnærming til læring
- Et rikt fysisk og psykisk miljø tilrettelagt for sosial tilnærming til læring
- Tilrettelagt for utforsking og muligheter til å virke med.
- Læring ut i fra egne oppdagelser og erfaringer som støttes og forsterkes av kompetente ansatte
Midtre sirkel
- Læring i større grad som en sosial prosess der barna deltar mer i andres læring. lærer i et fellesskap med andre.
- Læring gjennom mer aktivt bruk av språk og kommunikasjon
- Tilrettelagt for undring og samtale i et større felleskap
- Medvirkning – barna deltar i læringsprosessene ut i fra egne interesser og initiativ.
- Oppdage mer og mer av sammenhenger – fra det konkrete til det abstrakte
Ytre sirkel
- Se sammenhenger – sette erfaringer inn i sammenheng, og bygge på sin egen kompetanse. Økt mestring.
- Ansatte ser på barn som kompetente og som kan bidra i egen læring.
- Skille mellom virkelighet og fantasi