Styrende dokumenter for vårt arbeid er Barnehageloven, Rammeplan for barnehager og felles årsplan for TA.
Vi har valgt ut tre punkter som er viktig for oss i møte med barna hver dag;
- Observere hvert enkelt barn sin unike kompetanse
- Hvordan legge til rette for å få en god gruppedynamikk
- Se og ta vare på barnets initiativ og interesser og hvordan barna kan medvirke i sin barnehage hverdag
For å kunne få til dette på en best mulig måte vil vi i år jobbe med LEKEN I BARNEHAGEN
Rammeplan for barnehager sier dette om lekens plass i barnehagen;
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.

Personalet skal
- organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek
- bidra til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer
- fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare glede i lek
- observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser
- veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre
- være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek
- ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle kommer inn i leken.
For å vurdere om vi oppnår våre mål i forhold til dette, er det viktig med kontinuerlig vurderingsarbeid og dokumentasjon
Pedagogisk dokumentasjon består av ulike deler som til sammen danner en helhet
- Observasjon
- Dokumentasjon
- Refleksjon
- Pedagogisk fortelling
Vi har valgt å bruke vår kommunikasjonsplattform MYKID som utgangspunkt for vår dokumentasjon i tekst og bilder.
Når vi skriver Dagen i dag er målet vårt at det i større grad enn tidligere skal vise hverdagen ut ifra barnas perspektiv og bildene skal vise barnas handlinger, opplevelser og miljø.
Vurdering
Vurdering av vårt arbeid vil foregå kontinuerlig i våre møtepunkter som avdelingsmøter, ledermøter, personalmøter og i situasjoner der det vil være naturlig å ta et stoppunkt og reflektere over hva som skjer.
Det finnes ulike metoder å bruke i vurdering og vi vil prøve ut ulike metoder for å finne det som kan passe best for oss og våre barnegrupper.