https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/barnehagens-formal-og-innhold
SMÅGRUPPER – HER SKAPES DET GODE FELLESSKAP
Vår pedagogiske praksis er å legge til rette for, og videreutvikle, små og gode møteplasser ut ifra barnas alder, interesser/styrker og utviklingsområder – vi jobber kontinuerlig med å skape gode leke- og læringsmiljø som jevnlig er i forandring, i forhold til at vi er i stadig refleksjon over hvilke behov barnegruppa til enhver tid har.
Gruppenes innhold varierer alt fra leke/turgruppe, språk/spillgruppe til matgruppe, ute som inne. I små grupper vil den voksne være mer tilgjengelige og tilstedeværende for barna. Vi opplever en mer harmonisk barnegruppe, med økt konsentrasjon samt barn med en større nærhet til andre barn og voksne.
MAT OG MÅLTID I BARNEHAGEN – EN VIKTIG PEDAGOGISK ARENA
Vi jobber for at barn skal bli glade i mat som gjør dem godt!
Matglede er i sentrum når vi lager mat. Vi fokuserer ikke bare på hva barna ikke liker, men oppfordrer dem til å smake.
Her på Bakklandet bruker vi mat-gruppene til å lære bl.a. matte, naturfag og språk
Rammeplanen for barnehager løfter frem mat og måltid og vektlegger blant annet måltidsglede, matkultur og fellesskapsfølelse. For oss er måltidene en viktig læringsarena og betyr mer enn bare hvilken mat barna får servert. og rundt bordet snakkes det om mat, kosthold og helse i en naturlig sammenheng
Bakklandet har kokk to dager i uka. I mat-gruppene blander vi barna på tvers av alder og gir barna erfaring med å tilberede ulike ernæringsrike matretter, bake, delta i borddekking og opprydding. De får også kjennskap til ulike mattradisjoner knyttet til land, kultur, religion og livssyn som fremmer både læring og mestring.
GRØNT FLAGG – BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Bakklandet barnehagen er sertifisert som Grønt Flagg-barnehage og hvert år re-sertifisere oss med et nytt prosjekt. Gjennom flere år har Bakklandet jobbet med tema «fra bord til jord og fra jord til bord i Barnas hage». Barnas hage er i stadig utvikling, og barna har stor glede av å så frø, dyrke grønnsaker, sette poteter og høste inn fra egen hage. Mat vi dyrker er bl.a. gulrøtter, salat, reddiker, sukkererter, mynte, poteter, tomater og paprika. Vi har også et lite epletre, solbær og stikkelsbær busk. Vi nyttiggjøre oss det vi dyrker, slik at urter og grønnsaker blir faste råvarer/innslag i mat-gruppene i høstsemesteret. Mat/råvarer etter årstiden blir sentral i matlagingen.
ET GODT SPRÅKMILJØ
Et godt språkmiljø handler om å legge til rette for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for egne tanker, og for å uttrykke egne meninger og følelser.
Aktive og lyttende voksne som får alle barn inn i samtaler uansett alder og språklige forutsetninger er for oss den «Den gode samtalen». Den gode samtalen preges av færre spørsmål slik at de som deltar kan undre seg sammen over et felles tema eller en felles opplevelse.
Vi bruker Moholt bibliotek aktivit, og danner språkgrupper i og utenfor barnehagen både etter alder og aldersblandet. I språkgruppene jobber vi med alt fra fortellinger, faktaopplysninger, bokprosjekter, spill, rim/regler og sang. I tillegg vil språkstimulerende aktiviteter være sentralt i vårt språkarbeid og inneholde aktiviteter som lytteøvelser, spill, lek med stavelser, rim og regler. Visualisering av innholdet ved hjelp av konkreter, tegning, tegn, symboler og bilder gjør formidlingen mer spennende, og sikrer utviklingen av nye begreper. Dette skal være et supplement og en god støtte til barnas språkutvikling.